Wat is onze levensstijl tijdens deze coronacrisis?

Thuiswerk is al even de norm en het verbaast u dan waarschijnlijk ook niet dat we massaal meer zitten. Gemiddeld zitten we 8,6 u per dag neer (slaap niet inbegrepen). Mannen zitten gemiddeld 9,1 u neer terwijl dit bij vrouwen 8,1 u is. Sowieso geen goede gewoonte. Proberen we dit dan te compenseren met extra sport? Ook daar zijn er grote verschillen. 23 % van de Belgische bevolking beweegt meer, terwijl 29,7 % net minder beweegt.

Daarnaast blijkt ‘de coronakilo’ echt te bestaan. In vergelijking met 2018 geeft 25,6 % van de respondenten van de COVID-19 gezondheidsenquête aan dat ze zijn bijgekomen. We eten minder groenten en fruit, en de tussendoortjes zijn eerder van een zoete of zoute variant. Hierdoor is ons BMI gemiddeld opgeschoven van 25,5 naar 26.

Tot slot rookt 36,6 % van de rokers meer (terwijl 16,5 % aangeeft minder te roken) en is België, helaas, nog steeds koploper in gebruik van slaap- en kalmeermiddelen.

Probeer een gezonde levensstijl te hanteren door een aantal goede gewoonten in te plannen.

  • Plan een actieve pauze: ga 10 keer op de tippen van uw tenen staan, loop de trappen op en af, skype of telefoneer staand of neem een kijkje op ons Youtube-kanaal voor nog meer oefeningen. (bereikbaar voor klanten, meer info op My Mediwet)
  • Moet u de auto gebruiken om naar het werk te gaan en doet u momenteel (deels) thuiswerk? Start de dag dan met een wandeling.
  • Zet een timer om elke 30 minuten even recht te staan.
  • Veel online vergaderingen? Zorg dat de notulist of voorzitter hier ook een reminder voorziet om na elk half uur even de benen te strekken.
  • Gebruik (indien mogelijk) het toilet op een andere verdieping.
  • Ga verschillende keren per dag om een refill van water. Zorg dat u dagelijks minstens 1,5 l water drinkt.
  • Zorg dat u altijd groenten en fruit ter beschikking hebt.
  • Zet gezonde zaken in het zicht (bv. een fruitmand) en leg de ongezonde zaken achteraan in de kast of op een plaats waar u ze niet onmiddellijk ziet.
  • Zorg voor 2 porties groenten en fruit als tussendoortje.
  • Stoppen met roken is altijd een goed idee. Meer informatie en tips vindt u hier.