Nieuwsflash - April 2019

 
 
Mediwet
 
 
 

Tarieven 2019

 

Mediwet heeft haar tarieven jaarbijdrage 2019 en de tarieven prestaties 2019 gepubliceerd op My Mediwet. U kan deze raadplegen onder de rubriek 'Documenten/Publicaties'.

 
Naar My Mediwet
 
Tool voor het bepalen van de ernstgraad van een arbeidsongeval
 

Tool voor het bepalen van de ernstgraad van een arbeidsongeval

 

Ieder arbeidsongeval dat in uw onderneming plaatsvindt, dient onderzocht te worden. Dit om duidelijkheid te creëren in 2 zaken, nl. hoe het ongeval kon gebeuren en welke maatregelen genomen kunnen worden om herhaling in de toekomst te vermijden. Het arbeidsongevallenonderzoek vormt een reactieve manier om het welzijnsbeleid van uw bedrijf dynamisch te houden.

De ernstgraad van een arbeidsongeval bepaalt welke verplichtingen eruit voortvloeien. EHBO-ongevallen worden genoteerd in het EHBO-register. Voor een arbeidsongeval dat leidt tot minstens 4 dagen werkverlet, wordt een arbeidsongevallensteekkaart gemaakt. Wanneer het -volgens de letter van de wet- om een ernstig arbeidsongeval gaat, moet het onmiddellijk worden onderzocht door de bevoegde preventiedienst. Binnen de 10 kalenderdagen wordt het omstandig verslag van het arbeidsongevallenonderzoek verzonden naar de met toezicht belaste ambtenaar. Voor C- en D-bedrijven die niet over een interne preventieadviseur niveau 1 of 2 beschikken, stelt de externe dienst het omstandig verslag op.

Om u te ondersteunen in het bepalen van de ernst van een ongeval en de verplichtingen die daaraan verbonden zijn, kan u surfen naar de site van het FOD WASO.

 
Naar de website van het FOD WASO
 
 

Online opleiding over de Welzijnswet

 

De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal overleg (FOD WASO) ondervindt dat werkgevers van vooral ondernemingen met minder dan 20 werknemers, waar de werkgever standaard ook de interne preventieadviseur is, te weinig kennis hebben van de welzijnswet (reeds daterend van 1996). Daarom heeft het FOD WASO een gratis tool ontwikkeld om werkgevers bewuster te maken van deze wetgeving en om hen het belang van de toepassing ervan te doen inzien.

De gebruiksvriendelijke e-learning bevat 5 modules:

1. Introductie over de welzijnswetgeving (begrippen, kosten/baten,…);
2. Gezondheid (beroepsrisico’s, gezondheidstoezicht,…);
3. Veiligheid (brand, gevaarlijke producten,…);
4. Musculoskeletale aandoeningen (rugpijn, tendinitis,...);
5. Psychosociale risico’s (agressie, stress,…).

Om de opleiding toegankelijk te maken wordt er in elke module gebruik gemaakt van video’s, afbeeldingen, animaties,…

Toegang tot de tool via de website van e-campus: https://ecampus.ofoifa.be/auth/saml/login.php. De eerste keer wordt er gevraagd om een account aan te maken via aanmelding met de elektronische ID-kaart.

 
Meer informatie
 
28 April: Werelddag voor veiligheid en gezondheid op het werk
 

28 April: Werelddag voor veiligheid en gezondheid op het werk

 

28 april is het de Werelddag voor veiligheid en gezondheid op het werk, ofwel 'Safeday'. Een ideale dag om even stil te staan bij uw welzijnsbeleid. Daarnaast is het een interessante dag voor iedereen binnen uw onderneming en zeker voor de preventieadviseur. Hij/zij brengt in het kader van de veiligheid van uw medewerkers de risico’s op de werkvloer in kaart volgens de verplichtingen van de Wet Welzijn, en stelt hierbij actiepunten voor. Geen preventieadviseur in dienst? Geen nood! Onze medewerkers begeleiden u hierbij graag. Wij organiseren een basisopleiding voor de preventieadviseur niveau 3. Gedurende 11 halve dagen ontdekt u de verschillende aspecten van de welzijnswetgeving waarbij u het jaarverslag, de risicoanalyse, het gezondheidstoezicht, verschillende biologische & chemische agentia, ergonomie, psychosociale aspecten, etc. onder de loep neemt. De eerstvolgende opleiding gaat van start op 20 september 2019 in Antwerpen. Voor meer informatie en/of inschrijven kan u terecht op onze website.

Naast preventie staat ook de gezondheid van uw medewerkers centraal. Denk hierbij aan gezond kantoorwerk, verzuim verminderen op de werkvloer en een positieve omgeving creëren door gezonde voeding, beweging, positief werken en denken en slaaphygiëne onder de loep nemen.

Ontdek ons volledig aanbod aan workshops en opleidingen die u en uw medewerkers een leidraad en een concrete aanpak aanreiken, op onze website.

 
Naar de opleidingskalender
 
 

Check uw autoriteiten op My Mediwet

 

Op My Mediwet, het werkgeversplatform van onze website, kan u onder de rubriek 'Documenten/Correspondentie' een update vinden wie met welke gebruikersrechten toegang heeft tot My Mediwet. Alleen als u bij Mediwet geregistreerd staat als 'Algemene contactpersoon' of wanneer men u in uw bedrijf toegang heeft gegeven tot 'Documenten/Correspondentie' is deze update zichtbaar.

 
Naar My Mediwet
 
Heeft u al gedacht aan...?
 

Heeft u al gedacht aan...?

 

Thermische omgevingsfactoren: Werken bij overmatige warmte

Het is volop lente en de zomer nadert. Beschikt uw bedrijf over een actieplan voor werken bij overmatige warmte? Aan de hand van een risicoanalyse kan zo'n plan opgesteld worden. Hierbij wordt rekening gehouden met thermische omgevingsfactoren van technologische en klimatologische oorsprong. Enkele elementen die onderdeel uitmaken van de risicoanalyse zijn de fysieke werkbelasting, de gebruikte arbeidsmiddelen, gedragen werkkledij en persoonlijke beschermingsmiddelen in combinatie met klimatologische parameters. Bij het bepalen van technische en organisatorische maatregelen wordt rekening gehouden met de in de wetgeving bepaalde actiewaarden.

 
Meer informatie