Nieuwsbrief - Update 26 maart 2021

 
 
Mediwet
 
 
 

In deze nieuwsbrief

 
  • Striktere controles op telewerk
  • Aangepaste strategie rond sneltests in ondernemingen
  • Overlegcomité beslist afkoelingspakket
  • Opleiding in de kijker
 
 
Striktere controles op telewerk
 

Striktere controles op telewerk

 

Telewerk is één van de belangrijke middelen in de strijd tegen het COVID-19-virus, dat hoeft geen betoog. Daarom blijft telewerk waar mogelijk nog steeds verplicht. Dat werd nog maar eens benadrukt op het Overlegcomité van woensdag 24/03/2021 jongstleden.

De overheid gaf mee de controles op het telewerk op te drijven en te verscherpen. Bovendien moeten werkgevers nu ook een register bijhouden waarin de planning staat van wie er wanneer aanwezig zal zijn op de werkvloer. Ook openbare besturen dienen zich aan de verplichtingen van telewerk te houden. Vanaf zaterdag zou er, volgens federaal minister van Werk Dermagne, daarvoor een tool beschikbaar zijn op de portaalsite van de Rijksdienst Sociale Zekerheid.

De werkgever bezorgt de personeelsleden die niet kunnen telewerken tevens een attest hiervoor. Dit attest moet verdedigbaar zijn. Met andere woorden: de onderneming moet kunnen aantonen waarom de functie van een werknemer zich niet tot telewerk leent, dan wel waarom en hoe de continuïteit van de onderneming in het gedrang zou komen in geval van telewerk.

Waar telewerk niet kan worden toegepast, blijven de vigerende preventiemaatregelen uiteraard van kracht. Denk daarbij aan het gouden vierkant: hou voldoende afstand, ventileer elke werkplaats continu, draag een mondmasker en ontsmet regelmatig zowel de handen als gemeenschappelijke gebruiksvoorwerpen.

Bron: info-coronavirus.be - vrt.be

 
Naar het ministerieel besluit
 
 

Aangepaste strategie rond sneltests in ondernemingen

 

Eerder deze week verscheen de nota van het FOD WASO in verband met de aanpassing van de teststrategie in ondernemingen. Tot voor kort konden de snelle antigeentests enkel in het kader van clusterbeheer worden ingezet. Vanaf nu kunnen deze sneltests dus ruimer én op repetitieve basis worden ingezet om de verspreiding van het virus op de werkvloer te bewaken en onder controle te houden.

Het afnemen van snelle antigeentests in de onderneming kan echter enkel gebeuren na een weloverwogen beslissingsproces, in overleg met en dóór de bevoegde preventiedienst. Bovendien moet het inzetten van deze sneltests ook steeds gepaard gaan met een controle van de gangbare preventiemaatregelen in de onderneming en moet er -indien nodig- worden bijgestuurd.

Mediwet werkt de praktische modaliteiten omtrent deze aangepaste teststrategie in ondernemingen zo snel mogelijk uit. We houden u hiervan uiteraard op de hoogte.

Tot slot nog enkele héél belangrijke kanttekeningen bij het inzetten van sneltests. U dient hier onvermijdelijk rekening mee te houden:

  • Een negatieve test betekent geenszins dat een persoon niet besmettelijk kan zijn. Een lage virale lading wordt niet gedetecteerd door de sneltests.
  • Sneltests zorgen er niet voor dat de quarantaineplicht vervalt. Een positief resultaat betekent 10 dagen isolatie voor de besmette persoon én 10 dagen quarantaine voor de hoog risico contacten. Deze hoog risico contacten moeten zo snel mogelijk een eerste klassieke PCR-test (met neus/keelwisser) laten afnemen. Indien een tweede PCR-test op dag 7 uitgevoerd wordt, kan de quarantaine zodra het (negatieve) resultaat gekend is, beëindigd worden.
  • Het strikt opvolgen van de preventiemaatregelen zoals bepaald in de generieke gids/sectorgids blijft tevens onverminderd verplicht, óók indien sneltests worden ingezet in de onderneming.
  • Sneltests ontslaan u niet van de verplichting tot telewerk. Dit blijft de gouden standaard: telewerk waar mogelijk.

Bron: werk.Belgie.be

 
Naar de website van FOD WASO
 
 

Overlegcomité beslist afkoelingspakket

 

Op het Overlegcomité van woensdag 24 maart jongstleden werd een breed afkoelingspakket samengesteld om de stijgende coronacijfers een halt te kunnen toeroepen, zowel op het vlak van het aantal besmettingen als de ziekenhuisopnames. Wij noteren hieronder de maatregelen die op u - als werkgever - mogelijk een impact kunnen hebben:

  • Niet-essentiële winkels te bezoeken op afspraak
    Niet-essentiële winkels mogen enkel klanten ontvangen op afspraak. Het maximaal aantal klanten dat tegelijk binnen mag hangt af van de grootte van de winkel. Er is een absoluut maximum van 50 personen. Twee personen uit hetzelfde gezin mogen samen de winkel binnen.
    Essentiële winkels (o.a. voedingswinkels, apothekers, winkels voor hygiëneproducten, kledingstoffen, bloemen en planten, telecomwinkels en kranten- en boekenwinkels) mogen klanten blijven ontvangen zonder afspraak.
  • Sluiting van niet-medische contactberoepen
    Schoonheids-, nagel- en massagesalons, kappers en barbiers, niet-medische pedicurezaken en tatoeage- en piercingsalons moeten opnieuw de deuren sluiten.
  • Striktere controles op telewerk
    Lees hierover meer in een ander artikel in deze nieuwsbrief.
  • Maatregelen in het onderwijs
    De lessen van alle onderwijsniveaus (lager en secundair onderwijs, deeltijds kunstonderwijs, hoger onderwijs en sociale promotie) worden opgeschort van 29 maart tot en met 2 april. Er mogen nog wel examens georganiseerd worden in de week voor de paasvakantie.
  • Niet-essentiële reizen blijven verboden
    Niet-essentiële reizen tijdens de paasvakantie blijven verboden. Grenscontroles worden opgevoerd.

Het volledige pakket aan genomen maatregelen kan u hier lezen.

Het Overlegcomité blijft ook het belang herhalen van het naleven van de geldende sanitaire maatregelen door de bevolking, de strikte handhaving door de politie- en inspectiediensten van deze maatregelen, het verplicht telewerk alsook de strikte handhaving ervan door de inspectiediensten en de door de lokale besturen genomen maatregelen om crowding op drukke plaatsen te vermijden.

Bovenstaande maatregelen gaan in vanaf zaterdag 27/03/2021. Het ministerieel besluit geldt tot en met 25 april 2021. U kan hier het ministerieel besluit nalezen.

Bron: info-coronavirus.be

 
Meer informatie
 
Opleiding in de kijker
 

Opleiding in de kijker

 

Basisopleiding hulpverlener via blended learning

In de codex over het welzijn op het werk wordt vermeld dat in bedrijven van de categorie A, B en C een voldoende aantal hulpverleners aanwezig dient te zijn zodat gedurende de ganse arbeidsduur een degelijke eerste hulp kan worden verleend.

Het aantal aanwezige hulpverleners wordt door de werkgever bepaald na advies van de preventieadviseur-arbeidsarts en het CPBW, in functie van de activiteiten, de resultaten van de risicoanalyse en het aantal werknemers. Er dient tevens een voldoende spreiding te zijn voorzien.

Deze opleiding bieden we (ook) aan via blended learning. Dit houdt in dat de kandidaat-hulpverlener de nodige theoretische kennis via geanimeerde online e-learningmodules vergaart, in eigen tempo en op een tijdstip naar keuze. Dit doen we met behulp van ‘game based learning’ ontwikkeld door Play it Safe.

Na het succesvol doorlopen van de online modules, volgt een interactieve praktijkdag om de opgedane kennis in de benodigde vaardigheden om te zetten. Na deze opleiding kan u zich een beeld vormen van de meest voorkomende noodsituaties. U bent getraind in hoe u in dergelijke situaties een juiste eerstehulpverlening kan toedienen.

Wanneer de kandidaten bij het afsluiten van de praktijkdag via een eindevaluatie hebben aangetoond dat zij voldoende competent zijn, ontvangen zij het officiële, erkende getuigschrift van hulpverlener.

Meer informatie en/of inschrijven? Dat kan hier.

 
Meer informatie en inschrijven