Nieuwsbrief - Update 14 april 2022

 
 
Mediwet
 
 
 

In deze nieuwsbrief

 
  • Mentaal welzijn op het werk blijft prioritair na Corona
  • 28 april 2022: Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk
  • Nieuwe webinars voor dienstencheque- en poetsbedrijven
  • Workshop 'Preventie aandoeningen bewegingsapparaat' - Voedingsmiddelen- en drankenindustrie & transport- en koerierdiensten
  • Save the date: Dag van de Preventieadviseur
  • Opleiding in de kijker: Uitvoeren analyse beeldschermwerkposten
 
 
Mentaal welzijn op het werk blijft prioritair na Corona
 

Mentaal welzijn op het werk blijft prioritair na Corona

 

Tijdens de COVID-19-pandemie was er heel wat aandacht voor de gevolgen van dit alles op ons mentaal welzijn. Nu de pandemie toch min of meer onder controle lijkt, zijn de gevolgen ervan echter nog niet verdwenen. Ook op de werkplek zullen de consequenties nog lange tijd voelbaar zijn. Zo is -volgens onderzoek- de mentale weerbaarheid van werknemers verzwakt en is er een stijging van korte, maar frequente afwezigheden.

Terwijl de terugkeer naar de werkvloer voor sommigen een verademing is, maken anderen zich zorgen over hoe het ‘nieuwe normaal’ er uit zal zien. De 'nieuwe' tendensen inzake o.a. telewerk zullen echter pas over een jaar tot uiting komen in onze werkwereld.

Om het thema bespreekbaar te maken, en om mensen te helpen, werken verschillende federale overheidsdiensten samen aan de website www.ikvoelmegoedophetwerk.be. Er is heel wat informatie te vinden, onder meer over hoe u zelf aan de slag kan om het mentaal welzijn op het werk te boosten en bij wie u terecht kan wanneer u hulp nodig heeft, in uw eigen organisatie en daarbuiten. De website bevat ook een onderdeel specifiek gericht naar werkgevers, teamleaders, HR-specialisten, preventie-adviseurs en anderen die instaan voor het mentaal welzijn binnen hun organisatie.

Bron: FOD WASO

 
Meer informatie
 
 

28 april 2022: Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk

 

Elk jaar op 28 april is er de Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk. Deze internationale dag wordt georganiseerd door de International Labour Organisation (ILO).

In 2022 wil het ILO het belang van participatie en sociale dialoog bij het creëren van een positieve veiligheids- en gezondheidscultuur in de schijnwerpers zetten. Dit gaat heel breed: van beleids- en regelgevingskaders tot de daadwerkelijke toepassing op de werkplek. Een sterke veiligheids- en gezondheidscultuur op alle niveaus is van heel groot belang om het welzijnsbeleid in een onderneming te doen slagen.

Zo zullen, in een bedrijf waar veiligheid en gezondheid op het werk breed gedragen wordt, werknemers zich comfortabeler voelen als ze hun bezorgdheid over mogelijke risico's en gevaren op de werkvloer uiten. Bovendien zal het management in dergelijke ondernemingen proactief samenwerken met werknemers om passende, doeltreffende en duurzame oplossingen te vinden. Dit vereist echter wel open communicatie en dialoog, gebaseerd op vertrouwen en wederzijds respect.

Bron: ILO

 
Meer informatie
28 april 2022: Werelddag voor Veiligheid en Gezondheid op het Werk
 
Nieuwe webinars voor dienstencheque- en poetsbedrijven
 

Nieuwe webinars voor dienstencheque- en poetsbedrijven

 

We gaven al in eerdere nieuwsbrief mee dat binnen dienstenchequebedrijven, vanuit het ministerie tewerkstelling en arbeid, een campagne loopt rond het welzijn van de dienstenchequewerkers bij de uitvoering van hun werk. Een aantal dienstencheque- en poetsbedrijven kreeg reeds een sociaal inspecteur van Toezicht Welzijn op het Werk over de vloer.

Zoals eerder beloofd engageert Mediwet zich om, samen met u, deze campagne op te volgen. Daartoe hebben wij 3 nieuwe webinars ontwikkeld die u kunnen helpen in uw beleid:

Meer informatie over deze online opleidingen kan u terugvinden door te klikken op één van bovenstaande links. U kan daar meteen ook inschrijven voor de sessie van uw keuze. Op onze website vindt u ook nog tal van andere boeiende opleidingen en workshops terug.

 
Ontdek onze opleidingen
 
 

Workshop 'Preventie aandoeningen bewegingsapparaat' - Voedingsmiddelen- en drankenindustrie & transport- en koerierdiensten

 

De arbeidsinspectie van de directies Toezicht op het Welzijn op het Werk (TWW) van de Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) voert van 15 maart tot 30 juni 2022 een inspectiecampagne uit rond de preventie van aandoeningen aan het bewegingsapparaat (rug, schouders, knieën,…) in de sector van de vervaardiging van voedingsmiddelen en in de sector van de transport- en koeriersactiviteiten. Tijdens deze inspectiecampagne komen o.a. volgende punten aan bod:

  • Is de risicoanalyse ergonomie participatief opgemaakt?
  • Behandelt de risicoanalyse alle ergonomische risico’s?
  • Wordt er in de risicoanalyse rekening gehouden met de verschillende risicofactoren?
  • Werd de risicoanalyse opgemaakt door of met een ergonoom?

Wil u meer weten over hoe u bovenstaande punten kan aanpakken in uw onderneming?

Wij helpen u via een 2-delige webinar op weg. Deel 1 vindt plaats op 03/05/2022 en deel 2 op 20/05/2022 telkens tussen 12.00u en 13.00u.

Inschrijven? Klik dan hier. Op onze website vindt u ook nog tal van andere boeiende opleidingen en workshops terug.

 
Ontdek onze opleidingen
 
 

Save the date: Dag van de Preventieadviseur

Save the date: Dag van de Preventieadviseur
 

De voorbije 2 jaar werd onze Dag van de Preventieadviseur door voor de hand liggende redenen meerdere malen uitgesteld. Maar nu is het terug zover! We organiseren een nieuwe editie van onze Dag van de Preventieadviseur!

Hou donderdag 09/06/2022 alvast vrij in uw agenda! U verneemt snel meer van ons rond deze boeiende opleidingsdag!

 
 
Opleiding in de kijker
 

Opleiding in de kijker

 

Uitvoeren analyse beeldschermwerkposten

Tijdens deze workshop maakt u kennis met het gebruik van een checklist om de analyse van beeldschermwerkposten uit te voeren. U leert wat een goede zithouding is en hoe u tot een correcte opstelling van de beeldschermwerkpost komt. We besteden tevens aandacht aan aankoopnormen en aandachtspunten bij de aankoop van bureaumateriaal.

Na deze sessie kan u in uw eigen onderneming aan de slag met een analyse van de beeldschermwerkposten. Deze workshop richt zich tot preventieadviseurs, HR en iedereen die is geïnteresseerd in een gezonde kantoorinrichting.

U kan deze workshop online volgen op 28/04/2022. In het najaar organiseren wij deze nogmaals.

Meer informatie en/of inschrijven? Klik dan hier. Op onze website vindt u ook nog tal van andere boeiende opleidingen en workshops terug.

 
Ontdek onze opleidingen