Nieuwsbrief - Update 13 mei 2022

 
 
Mediwet
 
 
 

In deze nieuwsbrief

 
  • Einde nazorgfase epidemische noodsituatie
  • Inspectiecampagnes 2022
  • Hormoonverstoorders op het werk
  • Opleiding in de kijker: Workshop 'Preventie van stress en burn-out'
 
 
Einde nazorgfase epidemische noodsituatie
 

Einde nazorgfase epidemische noodsituatie

 

Op 11 maart 2022 werd door de federale regering het einde afgekondigd van de epidemische noodsituatie. We zijn intussen 2 maanden verder. Daarmee eindigt ook de nazorgfase in het kader van de coronacrisis binnen de bedrijven. Dit wil zeggen dat er vanaf heden geen verplichting meer is voor ondernemingen om de specifieke maatregelen van de waakzaamheidsfase van de “Generieke Gids Veilig Werken tijdens een epidemie of een pandemie” en aanvullende sectorgidsen toe te passen.

Strikt genomen mogen alle preventieve maatregelen vanaf heden dus in de schuif. Plexischermen, handgels, mondmaskers zijn niet meer verplicht. Natuurlijk blijft het ook nu nog erg belangrijk om voorzichtig en alert te blijven om te verhinderen dat nieuwe opflakkeringen zich voordoen. Er komen immers nog steeds veel coronabesmettingen voor. Mocht zich een mogelijke haard van virusoverdracht voordoen, contacteer in dat geval onmiddellijk de arbeidsarts. De Generieke Gids blijft in een dergelijke situatie een inspiratiebron voor het nemen van de nodige maatregelen.

Het zou daarnaast zonde zijn het kind met het badwater weg te gooien en te vergeten dat de preventiemaatregelen ook gunstige effecten hebben (gehad) op diverse vlakken. Andere virale luchtweginfecties (griep, verkoudheden,…) hebben door afstand te houden, thuiswerk, betere ventilatie, mondmaskerdracht,… veel minder de kans gekregen om uit te breken. Voldoende ventilatie zorgt er onder meer ook voor dat werknemers zich beter kunnen concentreren, minder vermoeid worden en ook het risico op arbeidsongevallen niet vergroot.

Mondmaskers zijn niet meer verplicht (tenzij voorlopig wel nog op openbaar vervoer en in de medische wereld), maar blijven aangewezen in geval iemand eender welke virale luchtweginfectie zou hebben.


Bron: FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg

 
Meer informatie
 
 

Inspectiecampagnes 2022

 
De Dienst Toezicht op het Welzijn op het Werk plant elk jaar een aantal inspectiecampagnes. Omwille van de COVID-19-pandemie werden de campagnes van 2020, die al waren doorgeschoven naar 2021, opnieuw verplaatst naar 2022. Hieronder een lijst van de geplande prioriteiten.
 
- Regionaal
  • Antwerpen: Logistiek; thema gevaarlijke producten
  • Brussel: Thuislevering; thema ergonomie
  • Limburg & Vlaams-Brabant: Beenhouwerijen; thema veiligheid
  • Oost-Vlaanderen: Thuisverpleging; thema veiligheid (arbeidsmiddelen)
  • West-Vlaanderen: Fabricage van meubels; thema gevaarlijke producten (composietmaterialen)
- Sectoraal
  • Bouwsector: torenkranen, afbraakwerken
  • Dienstencheques: arbeidsmiddelen, bescherming van de gezondheid, ergonomie
  • Horeca: opvolging OiRA

Nood aan begeleiding? Onze preventie-adviseurs staan tot uw beschikking voor en na het bezoek van Toezicht Welzijn op het Werk. Neem gerust contact met ons op via info@mediwet.be


Bron: Prebes

 
 
 

Hormoonverstoorders op het werk

 

Hormoonverstoorders (HV’s) zijn gevaarlijke chemische stoffen, die de normale werking van ons hormonaal systeem ontregelen. Ze kunnen uiteenlopende medische aandoeningen veroorzaken en vormen dus een risico voor de werknemer. Blootstelling aan hormoonverstoorders en stoffen die ervan verdacht worden hormoonverstoorders te zijn kan voorkomen in heel wat sectoren, o.a. chemische industrie, schoonmaak, bouw, schoonheidszorg,…

De Federale Overheidsdienst Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg (FOD Werkgelegenheid) heeft een poster ontwikkeld die is gericht op werknemers, werkgevers, preventieadviseurs, leden van het Comité voor preventie en bescherming op het werk (CPBW) en andere belanghebbenden.

De poster, die op de werkplek kan worden opgehangen, schetst een beknopt beeld van de kenmerken en risico’s van hormoonverstoorders in de werkcontext. Er wordt een overzicht gegeven van enkele sectoren waar blootstelling op de werkvloer kan voorkomen en uitgelegd hoe men werknemers kan beschermen volgens het “STOP-principe”.

U vindt heel wat interessante, bijkomende informatie over dit thema op de website van Beswic.


Bron: Beswic

 
Meer informatie over dit thema
 
Opleiding in de kijker
 

Opleiding in de kijker

 

Workshop 'Preventie van stress en burn-out'

In tijden waar de cijfers rond stress en burn-out blijven toenemen, is het risico reëel dat uw organisatie vroeg of laat met deze problematiek geconfronteerd wordt.

Deze workshop richt zich naar HR-managers, HR-business partners, interne preventieadviseurs en werkgevers die op goed geïnformeerde wijze, deze psychosociale risico's willen aanpakken.

In deze opleiding willen we u handvaten aanreiken om stress en burn-out aan te pakken op verschillende niveaus. Tijdens deze opleidingsdag komen volgende thema’s aan bod:

  • Wat is burn-out? Definitie, symptomen en oorzaken van burn-out.
  • Primaire preventie: Hoe de aanpak van stress en burn-out integreren in uw psychosociaal welzijnsbeleid en uw medewerkers gezond en gemotiveerd aan het werk te houden.
  • Secundaire preventie: Tips en tools om signalen bij medewerkers die in de gevarenzone zitten te herkennen en aan te pakken voor ze effectief uitvallen.
  • Tertiaire preventie: Wat als een medewerker toch uitvalt met een stressgerelateerde problematiek? Aan de hand van concrete casussen bespreken we best practices voor een succesvolle re-integratie.
  • Kennismaking met Mymindscan tool als hulpmiddel in en leidraad voor uw preventiebeleid.

U kan deze workshop in Muizen (Mechelen) volgen op 31/05/2022. Meer informatie en/of inschrijven? Klik dan hier. Op onze website vindt u ook nog tal van andere boeiende opleidingen en workshops terug.

 
Ontdek onze opleidingen