Drones en dringende (geneeskundige) hulpverlening

Drones zullen hulpverleners in de toekomst bijstaan bij interventies.

U heeft het in januari via de media misschien wel vernomen dat in Australië een drone twee tieners van de verdrinkingsdood heeft gered door een opblaasbare reddingsboei vanuit de lucht boven hen te droppen. Het land had daarmee een primeur beet omdat het voor de eerste keer was dat een dergelijk onbemand toestel doelbewust werd ingezet in de dringende hulpverlening.

We hoeven hiervoor echter niet naar de andere kant van de wereld te reizen want ook in België en Nederland zijn er sinds enige jaren prototypes van deze autonoom navigerende ambulance-drones in volle ontwikkeling. O.a de Belgische onderzoeker van de TU Delft, het innovatieplatform Living Tomorrow en het UZ Gent spelen hierin een prominente rol.

Het gaat hier over compacte onbemande vliegtuigjes van ongeveer 4 kg die snel en zelfstandig kunnen uitrukken van zodra iemand het noodnummer 112 belt. De toestellen kunnen automatisch de locatie van het slachtoffer vinden via het mobiele telefoonsignaal van de oproeper en een ingebouwde GPS. Er is een video- en geluidsverbinding waardoor de hulpverlener ter plaatse continu instructies en feedback over het gebeuren kan krijgen. De drones kunnen ook in beperkte mate essentiële medische apparatuur zoals bvb. een AED (defibrillator) vervoeren waardoor men als het ware kan spreken van vliegende medische gereedschapskisten.

Een ambulance-drone kan snelheden halen tot 120 km/uur waardoor het gemiddeld 4 keer sneller ter plaatse is dan een conventionele ambulance. Dat op zich is al een enorm voordeel. Denk hierbij bvb. aan een slachtoffer met een circulatiestilstand waar bij uitstel van de schok met een AED de overlevingskans met ongeveer 10% per minuut daalt. D.m.v. een drone kan een AED met defibrillator echter al binnen de 1 à 2 minuten ter plaatse zijn waardoor de overlevingskans kan stijgen van 8% naar 80%. Ook bij ongevallen op autosnelwegen kan dit toestel worden ingezet om o.a de ernst te kunnen inschatten waardoor men kan zorgen voor een veel snellere, betere en doelgerichte hulpverlening.

Toch blijft een dergelijke ambulance-drone voorlopig nog even toekomstmuziek.

Niet alleen de relatief hoge ontwikkelingskost van €430.000 (en per operationele drone €15.000) staat ook de wetgeving nog wat in de weg. Het is immers vooralsnog wettelijk niet toegelaten om drones autonoom over België te laten vliegen. Aan een mogelijke wetswijziging voor deze levensreddende toestellen wordt gelukkig al wel gedacht. Verder is er nog niet echt getest met “echte” patiënten. En ook het automatisch ontwijken van obstakels (de zogenaamde “object avoidance”) moet nog wat gefinetuned worden.

Mediwet kijkt echter al volop uit naar de integratie van dit fantastische hulpmiddel binnen de dringende (medische hulpverlening). Beeld u in hoeveel extra mensenlevens er zo kunnen worden gered!