Blijf gezond door te deconnecteren

In onze moderne werkcultuur hebben digitale technologieën veel voordelen gebracht, waaronder meer flexibiliteit en sociale verbondenheid. Helaas gaat dit ook gepaard met verschillende nadelen zoals het gevoel altijd "aan" te staan en verminderde efficiëntie. Onderzoek van de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen (SERV) toont aan dat de helft van de Vlaamse werknemers vaak of altijd bereikbaar is buiten de werkuren. Permanent bereikbaar zijn vormt een gezondheidsprobleem, met een verhoogde kans op burn-out tot gevolg.

Om dit probleem aan te pakken, is het recht op deconnectie opgenomen in de arbeidsdeal. Sedert 1 januari 2023 moeten organisaties die twintig of meer werknemers tewerkstellen akkoorden sluiten over het recht op deconnectie. Concreet betekent dit dat werknemers het recht hebben om buiten werktijd niet bereikbaar te zijn en dus geen oproepen te beantwoorden, e-mails te lezen of vragen te beantwoorden.

Mediwet maakte hierrond een beleidsdocument deconnectie op. Dit document biedt meer inzicht in de wettelijke verplichtingen met betrekking tot deconnectie en hoe bedrijven een eigen beleid kunnen opstellen om werknemers te helpen gezond te blijven door te deconnecteren. U kan het document raadplegen door in te loggen via ons online platform My Mediwet (onder ‘Publicaties’ – zoekterm: deconnectie)

Voor meer informatie en/of ondersteuning bij het uitwerken en implementeren van uw beleid rond deconnectie kan u terecht bij de psychosociale dienst van Mediwet op het e-mailadres
psychosoc@mediwet.be.